Menú

diumenge, 24 de febrer del 2008

Els còmics i jo. Capítol 1. El manga

Al final m'estic saltant allò que em vaig prometre de publicar almenys un cop per setmana però, com sempre, entre el poc temps que he tingut i que també em dedico a altres coses... En fi, que sóc un desastre.

Volia començar una sèrie sobre els còmics i jo, i aquest capítol 1 serà sobre el manga, tot i que el primer que vaig llegir va ser Tintín, quan tot just estrenava ús de raó. Comencem:

A principis dels 90, quan era a classe, un amic em va dir que feien uns dibuixos que estaven molt bé (a aquella edat no dèiem encara "mola" ni res d'això, no s'havia inventat), i tot seguit es va posar a cantar no sé què d'uns cops i un "kameamé", o alguna paraula estranya que jo vaig entendre com a "canviament" i que, en veure aquells dibuixos per mi mateix, vaig associar a una transformació en goril·la gegant que patia el seu protagonista. Sí, ho heu endevinat:
Bola de Drac. Amb el temps vaig lligar caps, aquest cop de la manera correcta, i vaig veure que la cançó deia "kame hame", però com que ho deien sense respectar la pronunciació correcta, era confús.

Un dia van començar a sortir els còmics de
Bola de Drac, i allò per a mi va ser com un regal del Cel, tot i que s'havia de pagar, i aquest va ser el problema. Els meus pares em donaven 100 pessetes de setmanada, quan jo tenia 10 anys, i el còmic en costava 175. Els primers cinc números me'ls van comprar, però després van deixar de fer-ho. Ells també s'havien deixat influir per l'opinió generalitzada entre els dolents dels adults segons la qual el manga era una moda, un atac dels japonesos per acabar amb el còmic europeu de tota la vida (no deien res de l'americà de superherois), un còmic de producció barata, en lamentable blanc i negre (no com la Mafalda o els Peanuts, oi?) i, el pitjor de tot, extremadament violent i amb escenes pujadíssimes de to. Total, que vaig perdre el fil i van anar passant les setmanes (m'he descuidat de dir que el còmic era setmanal, i els pares estan menys pendents de la freqüència de sortida dels còmics que els fills). Envejava els companys de classe que sí que s'ho compraven, i jo anava tirant amb la versió animada. Anys després, quan la col·lecció anava pel 100 o així, un bon amic em va donar tots els còmics que tenia ell, de l'1 al 30, perquè sabia que jo em moria de ganes de tenir la col·lecció, i el destí el va gratificar d'una manera curiosa: un amic seu li va donar de l'1 al 55.

Els meus pares (que sembla que els estigui posant verds aquí, però no és així) em van fins i tot subornar: "et doblem la setmanada si en comptes de manga compres
Mortadelo y Filemón". És molt graciós, perquè en aquest còmic hi ha uns nivells de violència bastant alts, però bé, el cas és que em vaig enganxar als còmics d'aquesta estranya parella i no me'n penedeixo. Però amb el temps la setmanada va anar pujant i podia abarcar més d'una col·lecció, de manera que quan tenia 11 anys, aquell amic que em va regalar els còmics de Bola de Drac em va parlar d'un còmic nou que havien tret sobre un tio (ja parlàvem així) que es transformava en tia quan es mullava, i va afegir que hi sortien pits contínuament. En aquella edat i fins pràcticament acabada l'adolescència, aquest criteri adquiria una importància cabdal. El cas és que em vaig començar a comprar Ranma, i així vaig descobrir aquest clàssic, i no perquè a Antena 3 hi fessin els dibuixos, que diria que jo no vaig veure mai fins que els van passar en català pel 33.

Poc a poc vaig tenir més poder adquisitiu, em vaig comprar més coses de manga, em vaig reenganxar als còmics de
Bola de Drac quan va sortir la sèrie vermella, amb continguts no vistos als dibuixos, i bé, que vaig comprar molt manga en l'època del format grapa o prestigi, quan moltes col·leccions s'editaven per parts i sempre ens tenien amb l'ai al cor per si s'acabaven tallant com finalment va passar amb Ranma, un dels casos més indignants que he viscut. Entre el final d'aquesta sèrie a Planeta i la seva reedició i acabament per part de Glénat van passar uns quants anys, durant els quals me la vaig acabar pel meu compte comprant-la en francès.

Després va venir el temps de les col·leccions en format Biblioteca Manga, també de Planeta, on ens presentaven obres de 8-12 números de recent publicació al Japó, de manera que se'ns prometia la seva continuació tan aviat com al seu país d'origen es publiqués més material. Això no es complia mai. Tinc unes quantes col·leccions inacabades per culpa d'això.

Planeta es va resistir a publicar en tom, i Norma encara més, però Glénat ho va veure clar des del principi i al final aquesta manera d'editar es va imposar, així com la publicació fins al final de totes les obres encara que suposessin pèrdues. També vaig viure el moment en què semblava que el manga se n'anava a la merda, no sé si va ser el cinquè Saló del Manga o una cosa així, però amb l'arribada de
Marmalade Boy les noies van esdevenir compradores de manga (sospito que no només per a noies) i van salvar el mercat. Després, les novetats mensuals van créixer a un ritme brutal i de poder-me-les comprar totes o gairebé totes vaig passar a haver-me de reconèixer ignorant del que hi ha i hi deixa d'haver a les botigues, i més quan em vaig obrir al còmic americà de superherois, que es mereix un capítol propi. El cas és que en matèria de manga em vaig interessar pel shôjo o còmic per a noies i no em fa cap vergonya reconèixer-ho. Al principi sortien còmics molt interessants, sobretot de la Wataru Yoshizumi, però amb el temps també vaig deixar d'interessar-me per aquest gènere perquè surten tantes coses que no valen la pena que un ja no gosa començar-se res.

Pel que fa a
Bola de Drac, s'ha editat en diferents formats amb el pas dels anys, em vaig desfer dels còmics en grapa i em vaig comprar els toms en castellà (perquè eren toms, tot i que el tema de l'idioma no em feia cap gràcia), i d'aquests també em vaig desfer fa més d'un any, per tal de comprar l'edició definitiva (i de moment encara tinc només l'1), en toms molt més bonics i aquest cop en català. En aquesta llengua han anat sortint altres obres i sembla que la tendència és continuar publicant-ne. Una de les últimes coses que em van provocar un salt al cor en veure-les publicades va ser Musculman, tot i que, com ja explicaré en el seu moment, la porto tan malament com moltes altres col·leccions (problemes d'espai i de butxaca en voler abarcar massa).

Els anys han anat passant, la quantitat de còmics que tinc ha augmentat sense parar i he descobert maneres d'encabir els còmics en una habitació no gaire gran, i en anar-me'n a viure amb la meva xicota he vist com les llibreries del menjador eren insuficients tot i que no hi ha les coses dels meus pares fent nosa, i tinc còmics fins i tot a la tauleta de nit (que és bastant gran, però bé, és limitada). El manga em continua agradant molt i tot i que últimament el tenia una mica abandonat, gràcies a la feina (o per culpa d'aquesta) el meu interès per aquests còmics s'ha vist renovat.

I passo a fer una llista de tot el manga que tinc, no per ordre alfabètic, que seria massa temps, sinó per ordre del que em ve al cap, amb comprovacions per tal de no deixar-me res. Per cert, passo de posar-hi cursives perquè és massa feina:

-Bola de Drac, edició definitiva. Tinc l'1.

-Dr.Slump. Completa

-Ranma 1/2. Completa, tot i que els primers 17 toms en l'edició irregular de Planeta i la resta en toms però en francès.

-Saint Seiya. De l'1 al 9.

-Naruto. De l'1 al 12.

-Inu-yasha. De l'1 al 18.

-Chobits. De l'1 al 4.

-Marmalade Boy. Completa.

-Solamente tú. Completa.

-Somos chicos de menta. Completa.

-Random Walk. Completa.

-Mis recuerdos del instituto. Completa.

-Caramel Diary. Tom únic.

-La mujer de la habitación oscura. Tom únic.

-Vidas etílicas. Tom únic.

-Nausicaä del Valle del Viento. Completa.

-Gunmm. Alita, ángel de combate. De l'1 al 3.

-City Hunter. L'1 i el 2.

-Lawful Drug. Completa.

-X. De l'1 al 9.

-Tokyo Babylon. Completa.

-Crying Freeman. L'1 (em va sortir de franc per un error de la caixera de l'Abacus)

-Strain. De l'1 al 3.

-K. Tom únic.

-Touch, Bateadores. De l'1 al 6.

-Hiroshima. De l'1 al 5.

-Ayako. L'1.

-Metrópolis. Tom únic.

-Astroboy. De l'1 al 17.

-Crimen y castigo. Tom únic.

-Mazinger Z. Completa.

-Love Hina. Completa.

-El lobo solitario y su cachorro. De l'1 al 6 i el 8.

-Asa el Ejecutor. De l'1 al 4.

-El árbol que da sombra. De l'1 al 5.

-Adolf. Completa.

-Buda. De l'1 al 8.

-Fénix. Completa (el que ha sortit fins ara).

-Ikigami, l'1 i el 2 (al dia)

-Black Jack. L'1 i el 3.

-Musculman. De l'1 al 4 i el 8.

-Me gustas porque me gustas. L'1.

-Miyuki-chan in Wonderland. Tom únic.

-Vagabond. L'1. Potser me'l venc perquè vaig massa endarrerit i són molts toms.

-Monster. De l'1 al 19.

-20th Century Boys. L'1. Vaig intentar vendre'l però em sembla que me la faré.

-One Pound Gospel. Completa (tot i que no acabada de publicar). En venda.

-Please Save My Earth. De l'1 al 5. En venda.

-Hana Yori Dango. De l'1 al 4. En venda.

-Captain Tsubasa. De l'1 al 18 en francès i del 19 al 25 en italià, quan encara no l'havia tret Glénat

-Urusei Yatsura, Lamu. De l'1 al 10, el 12, el 15 i el 31 en italià.

-Karekano. L'1 i el 2. En venda.

-Geobreeders. Completa (el que van treure).

-Encrucijada Mágica. Completa (el que van treure).

-Dragon Half. Completa.

-Outlaw Star. Completa (el que van treure).

-Hyper Police. Completa (el que van treure).

-One Piece. De l'1 al 14 en format grapa.

-Uno o dos. Tom únic.

-La tragedia de P. Tom únic.

-Teatro Manga. Completa.

-Cowa!. Tom únic.

-Nekomajin. Tom únic.

-Kajika. Tom únic.

-I"s. Completa.

-Video Girl Ai. Tècnicament completa, però em falten els 2 toms de Video Girl Len.

-El bate mágico. Tom únic.

-Yaiba. L'1.

-Change Up!. Completa.

-Rurôni Kenshin. Completa.

-Sailor Moon. Números saltejats, ara mateix no recordo quins.

-Crimson Hero. L'1.

-El autobús del amor. L'1.

-Honey & Clover. L'1.

-Gintama. L'1 i el 2.

-Kimagure Orange Road. L'1 i el 2 en francès. En venda.

-La Rosa de Versalles. Completa.

-Capitán Harlock. Completa.

-MW. Tom únic.

-Saber Marionette J. Completa.

-Japón. Tom únic.

-Chunyan. Tom únic.

-RG Veda. L'1.

-Dragon Head. Completa.

-Clover. L'1 i el 2.

-Robot. L'1.

-Utena. De l'1 al 3.

-Detective Conan. De l'1 al 4 i del 7 al 13 del primer volum, i de l'1 al 4 del segon.

-Riot. Completa (el que van treure).

-Compiler. De l'1 al 4.

-Jigoro. L'1 (edició fansub, el dos no sé si va arribar a sortir).

-Maison Ikkoku. Completa.

-Historias cortas de Gosho Aoyama. Completa.

-Historias cortas de Masakazu Katsura. Completa.

-Midori no Hibi. L'1 i el 2.

-Mermaid's Forest. En italià.

-La Princesa Caballero. Completa.

-Short Program. L'1.

-Negima. L'1 i el 2. Probablement en venda.

-La época de Botchan. L'1.

-Di Gi Charat. L'1.

-Slamdunk. De l'1 al 7.

-Shin-chan. De l'1 al 4 i el 19.

-Clamp School Detectives. Completa. En francès.

I em sembla que no em deixo res. Tinc alguna cosa més en venda, tot i que no es vendrà mai: l'1 d'Evangelion en format prestigi, l'1 i el 2 de City Hunter en el mateix format, tinc també el 4 i el 5 d'Estás Arrestado que no sé si me l'acabaré però podria fer-ho perquè només són 14 números si no m'equivoco i diria que està publicada sencera (però no m'agrada gens aquest format), l'1 de Tokyo Babylon de la primera edició en grapa, algun "sueltu" de Bola de Drac sèrie vermella en castellà perquè me'l va donar algú, conservo també l'últim de la sèrie vermella de Bola de Drac com a curiositat...

En tot cas, és una bogeria, ho sé, i només acabant-me una petita part de les col·leccions incompletes ja no m'hi cabrien. Pitjor encara és acabar-me-les totes. I encara més comprar-me coses noves. Però jo vaig tirant.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Potser també t'interessa...

Related Posts with Thumbnails