Menú

dimecres, 24 de febrer del 2016

Pronòstics personals per als Premis de l'Acadèmia (Oscars) 2016

Un any més em preparo per a la nit en blanc que cada any passo veient en directe la retransmissió de la cerimònia d'entrega dels Premis de l'Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques dels Estats Units, on s'otorguen els Oscars, les estatuetes que donen el nom popular a la gran festa del cine, i ho faig per tercer cop amb els meus pronòstics.


Com he dit altres vegades, no sóc cap expert en cinema i les previsions que faig es basen en el que calculo que passarà, per diversos motius -entre els quals, i no poc importants, les mecàniques de Hollywood, no necessàriament relacionades amb els mèrits intrínsecs de nominats i nominades-, i per tant són pura especulació. De fet, qualsevol predicció és especulació, però no sóc pas crític professional i si heu llegit entrades que he dedicat a diverses pel·lícules ho deveu haver vist de seguida, perquè es nota. 

En fi, he procurat veure totes les pel·lícules implicades en les diverses categories que m'interessen personalment, però per desgràcia no he aconseguit fer un ple (sí en la de Millor Pel·lícula, però). De tota manera, m'hi he acostat i aquestes són les conclusions a què arribo.


Dels 8 films nominats a la categoria de Millor Pel·lícula, crec que la cosa dependrà de si els que tenen dret a vot opten per una pel·lícula de denúncia, cosa que ens duria a una lluita entre The Big Short i Spotlight -que crec que guanyaria Spotlight encara que sigui perquè parla de delinqüents més tangibles i en un to molt més seriós-, però si no és així suposo que es valorarà el vessant artístic i guanyarà The Revenant

L'entreteniment pur de Mad Max: Fury Road podria guanyar, però si no ho fa segurament quedarà a prop -però que jo sàpiga no es fan públics els percentatges de vot i no ho sabrem mai-, mentre que tenen menys possibilitats les "petites" Brooklyn i Room, i la "gran" The Martian, perquè té un to lleugerament de comèdia refrescant però també una competència massa poderosa. La interessant Bridge of Spies té el mateix problema, i tot i que no tot és matemàtic, el fet que l'Steven Spielberg no estigui nominat a la categoria de Millor Director pot donar un missatge en aquest sentit. Pel que fa a aquesta categoria, crec que és bastant prudent apostar per en George Miller, si busquem el reconeixement a la saga Mad Max sencera i a l'entretingudíssima quarta part, però encara més per l'Alejandro González Iñárritu, que presenta una senyora pel·lícula amb The Revenant -i sovint la que guanya el premi a la Millor Pel·lícula s'endú també el de Millor Director-, amb només un punt en contra, tot i que bastant important: el mexicà ja va guanyar l'Oscar l'any passat amb Birdman, i les victòries successives no són inèdites als Oscars, però s'intenta evitar llevat que sigui clamorós.


Com que la Cate Blanchett el va guanyar fa 2 anys per Blue Jasmine suposo que el "descans" es considera massa breu, però fa l'efecte que té força números per guanyar-ne un altre per Carol (i ja seria el tercer, un d'ells com a secundària). En contra té aquest "perillós" empat amb la Meryl Streep (2 Oscars com a Millor Actriu Protagonista i 1 com a Millor Actriu Secundària), i per al meu gust la competència de la Brie Larson (Room) i potser també la Saoirse Ronan (Brooklyn).

Reconec que no he vist 45 years, però no crec que guanyi la Charlotte Rampling, i que per molt fan que sigui de la Jennifer Lawrence tampoc no és que el seu paper a Joy sigui destacadament millor del que estem acostumats a veure. Però com a mínim s'endú la quarta nominació -amb un premi-, que als 25 anys no està gens malament. Que la Saoirse Ronan hagi estat nominada dos cops, el primer als 13 i ara als 21, tampoc no està malament. 


Si la consecutivitat és un problema -que no ho és necessàriament, perquè ha passat altres vegades i la més recent amb en Tom Hanks per Philadelphia (1993) i Forrest Gump (1994)-, llavors la decisió sobre quin és el Millor Actor Protagonista és fàcil: en Leonardo DiCaprio. En aquest cas, després de 4 nominacions (5 si comptem la de productor de The Wolf of Wall Street) i cap premi, el podrien compensar com van fer amb el director que l'ha fet servir més vegades, en Martin Scorsese (8 nominacions i 1 Oscar), però és difícil veure si seria perquè es mereix realment el premi: ja fa molts anys que impressiona amb les seves interpretacions.

La cosa estarà entre aquests dos i es faci el que es faci es produirà un moment històric: el primer Oscar per a en Leo o el segon consecutiu per a l'Eddie Redmayne, de dues nominacions (és a dir, un ple), que a The Danish Girl fa un paper que té tots els ingredients que agraden a Hollywood: personatge transsexual, drama de la mida d'un campanar... Doncs bé, que no pugui considerar el punyeter Bryan Cranston (Breaking Bad) com un dels candidats més ferms pel seu interessant paper a Trumbo té nassos, però és així. No em passa pel cap que puguin guanyar en Michael Fassbender (Steve Jobs) ni en Matt Damon (The Martian). 


Pel que fa a la categoria de Millor Actriu Secundària estic força segur que guanyarà la Jennifer Jason Leigh per la sonada que interpreta a The Hateful Eight, però el cor em farà un bot si guanya l'entranyable Alicia Vikander (The Danish Girl), una dona que fa unes setmanes no coneixia però que ja he vist en 3 pel·lícules i m'ha agradat molt.

Queden enrere, per a mi de manera clara, la Kate Winslet, la Rachel McAdams (m'alegro molt de veure-la nominada, però a Spotlight no fa res que no hagués vist ja a la segona temporada de True Detective) i la Rooney Mara (Carol). 


Les categories interpretatives acaben amb la de Millor Actor Secundari. Bé, en aquest cas tinc clar què m'agradaria que passés: que guanyés en Sylvester Stallone pel paper que irònicament va crear per a un film de 1976 que va guanyar l'Oscar a la millor pel·lícula, però que interpretativament no ha tingut gaire reconeixement. Ara l'ha fet per setena vegada a Creed, aquest cop com a secundari, i malgrat que dubto que guanyi, si ho fa me n'alegraré moltíssim i ho entendré com un reconeixement a la saga, sovint infravalorada.

Suposo que no serà així i que el guanyador serà en Tom Hardy, un actor intens que coprotagonitza Mad Max: Fury Road, però que està nominat pel seu paper de repartiment a The Revenant. Per a mi, el segueix de prop en Mark Ruffalo (Spotlight), que rep amb aquesta la seva tercera nominació en la mateixa categoria, el d'intencionadament inexpressiu que fa en Mark Rylance a Bridge of Spies i, en últim lloc, el paper de babau d'en Christian Bale a The Big Short.

En altres categories, de les que opten a l'Oscar a la Millor Pel·lícula d'Animació només n'he vist una, Inside Out, però llevat que vulguin premiar l'Studio Ghibli amb la seva darrera pel·lícula -en els dos sentits de la paraula- i guanyi Omoide no Marnie, no crec que hi hagi sorpreses i guanyaria la de Pixar. 


Penso que enguany es donarà un Oscar que és més un reconeixement a una carrera que no pas a la feina oficialment nominada: parlo del gran mestre Ennio Morricone, que després de molts intents sense èxit ha posat la banda sonora completament original a una pel·lícula d'en Quentin Tarantino, The Hateful Eight

M'encanta aquest home, però als seus 87 anys i amb desenes i desenes de bandes sonores reconeixibles i meravelloses no ha guanyat mai cap Oscar, de 5 nominacions -aquesta és la sisena-, llevat de l'honorífic que se li va donar el 2007. Però com que encara viu interpretaré el més que probable premi com un segon Oscar de reconeixement a una carrera, més que no pas a la feina que ha fet a The Hateful Eight, que personalment no m'ha agradat tant com d'altres. Si no és així, pot ser que guanyi en Carter Burwell per Carol, que em va agradar força.

Sobre els guions: el premi al Millor Guió Original el veig força renyit. He vist quatre de les pel·lícules i penso que la cosa pot estar entre Bridge of Spies i Spotlight, però no em sorprendria gaire que fos per a Inside Out, tot i que no és habitual que es nomini en aquesta categoria un film de dibuixos animats -si bé s'ha convertit en tendència en els darrers anys-. El de Millor Guió Adaptat tampoc no el tinc especialment clar. Potser The Big Short si té pes el fet que és un film de denúncia, però les històries de Room i Brooklyn també estan molt bé.


Coses més tècniques: considero que el premi al Millor Disseny de Producció estarà molt renyit, també, però em decanto per Mad Max: Fury Road i ho consideraria un reconeixement també a tota la saga, que en aquest sentit és excel·lent. L'Oscar a la Millor Fotografia pot estar entre Carol i The Hateful Eight, però em decanto per la segona per la filmació en pel·lícula de 70 mm. que tant s'ha publicitat i que no es feia servir des de 1992. El Millor Maquillatge pot ser perfectament per a The Revenant, i el Millor Vestuari per a Mad Max: Fury Road

Així doncs, basant-me en els meus gustos personals, però també en la predicció de la manera de premiar que té Hollywood, amb tots els factors que he exposat més amunt, diria que la cosa quedarà així:

Categoria Aposta Desig
Millor pel·lícula Spotlight / The Revenant The Revenant / Mad Max: Fury Road
Millor director Alejandro G. Iñárritu George Miller / Alejandro G. Iñárritu
Millor actor protagonista Leonardo DiCaprio / Eddie Redmayne Leonardo DiCaprio
Millor actriu protagonista Cate Blanchett Brie Larson
Millor actor secundari Tom Hardy / Mark Ruffalo Sylvester Stallone
Millor actriu secundària Jennifer Jason Leigh Jennifer Jason Leigh / Alicia Vikander
Millor pel·lícula d'animació Inside Out Inside Out
Millor guió original Bridge of Spies / Spotlight Bridge of Spies / Spotlight
Millor guió adaptat The Big Short Room / Brooklyn
Millor banda sonora The Hateful Eight The Hateful Eight / Carol





2 comentaris:

  1. A veure quantes encertes aquest any.

    Espero que d'actor no guanyi el de Danish Girl.. és un paper massa fabricat i massa similar en aquest sentit a l'any passat. Trobo que el Leonardo s'ho mereix molt més!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tampoc passaria res, però al DiCaprio fa anys que se li'n deu un i el paper d'aquest any és dels que més s'ho mereixen... i en realitat també està molt dissenyat per a guanyar: patiment, ferides, etc.

      Elimina

Potser també t'interessa...

Related Posts with Thumbnails