Menú

divendres, 28 de maig del 2021

Els Bobobobs

Ja els havia esmentat alguna vegada. Per exemple, quan vaig parlar dels meus dibuixos animats preferits de petit. També tinc un record nostàlgic de l'àlbum de cromos en aquell cas no de Panini, sinó patrocinat per Letona, la marca de llet, i que vaig recuperar fa un temps. 

Ara bé, en un moment de certa obscuritat perquè per trobar-ne episodis en català hem de recórrer a l'espeleologia, atès que cap plataforma de streaming els té penjats (Filmin la té, i sol tenir àudios en català quan existeixen, però no en aquest cas) i a YouTube només es troben en castellà -hi ha algun episodi penjat en el nostre idioma, però no sé si duraran gaire perquè no són vídeos oficials com sí que es troben en castellà-, em ve de gust, com vaig fer fa poc amb els Snorkels, documentar-me i alhora escriure una entrada sobre Els Bobobobs.

El cas d'aquesta sèrie és força peculiar, perquè són una creació dels neerlandesos Henk i Nerida Zwart en forma de llibres d'il·lustracions i còmics que van ser adaptats a la sèrie animada que coneixem l'any 1988. 

Com que no se'n troben gaires dades, i algunes són contradictòries (s'arriba a afirmar que els llibres del matrimoni Zwart són l'adaptació de la sèrie de dibuixos, però al llibre Gnomos, Naranjitos y Mosqueperros es diu que els contes il·lustrats eren de mitjan dècada de 1980 i que també se'n van fer còmics per a una revista de la mateixa editorial), ens hem de refiar del que diu l'opening de la sèrie, que reconeix que els personatges són creacions dels citats autors: 

He pensat, veient que alguns episodis en català sí que es troben, encara, a Youtube, que estaria bé incrustar aquí el primer episodi sencer.

Com es pot veure, la sèrie va ser reemesa al K3, però jo de petit l'havia vist a TV3. No és que sigui moderna, vaja. 

En qualsevol cas, es tracta d'una adaptació de la mítica productora catalana BRB Internacional, responsable d'altres títols animats com D'Artacan y los tres Mosqueperros (1981, en col·laboració amb Nippon Animation), La vuelta al mundo de Willy Fog (1983) o David el Gnomo (1985), a més de la també llegendària Història de Catalunya (1988), i encapçalada pel també mític Claudi Biern Boyd.

Va tenir un total de 26 episodis, i es podria considerar una space opera en què els seus bufons personatges, els diminuts humanoides Bobobobs del títol, viatgen a la seva nau, la Bobular, cap a la Terra per tal de salvar els humans dels dinosaures. Pel camí, i en un format episòdic, viuen diverses aventures als planetes per on van passant i amb les espècies alienígenes que van coneixent.


He afegit també el vídeo de la cançó del final, l'ending, que sentint-lo ara sí que ens sona, però que no hi ha dubte que no té la categoria de quasi himne català nostàlgic que té la seva cançó d'entrada.

M'agrada que hi apareguin les veus de doblatge, quelcom que s'ha perdut i que aquí ens permet veure noms de primer ordre també del teatre i la televisió, com Joan Crosas o Margarida Minguillón. Sense menystenir altres veus de doblatge conegudíssimes, encara que el nom no ho sigui tant, com la de la Núria Domènech, que fa de Petit Wouter.

Pel que fa a l'idioma, sembla que són uns dibuixos amb les veus originalment en català, que després van ser doblats al castellà, el gallec, l'anglès i altres idiomes. En castellà es va emetre a Antena 3, he llegit en un lloc, cosa que implicaria que, en haver-se'n iniciat les emissions el 1990, només per això la catalana seria la primera versió que va existir. Aquell any com a moment de la primera emissió castellana de la sèrie estaria reforçat per aquesta pàgina, que la col·loca, tanmateix, a Telemadrid.

No he pogut trobar informació sobre si després de l'èxit de la sèrie els Zwart van continuar publicant contes il·lustrats o còmics dels Bobobobs, però sí que en aquella època vam arribar a veure traduïts, també al català, alguns llibres com El gran llibre dels Bobobobs (a dalt), que no sé fins a quin punt cobreix el material original (podria ser un integral, però no ho sé), així com també còmics:

La sèrie va tenir èxit en diversos països, ja ho he dit abans, i se'n va fer marxandatge divers, i en un procés que malauradament seria impensable a l'actualitat, a casa nostra també en van sortir coses, com les que ja he mostrat però també l'entranyable i ja esmentat àlbum de cromos

No recordo si es compraven a les botigues, suposo que sí, perquè a casa meva no compràvem mai llet Letona, però m'agradava molt aquell àlbum, frisava per saber com serien els cromos que em faltaven i és el que més aprecio dels que conservo. 

El que sospito que sí que tenia relació amb la llet són aquestes enganxines, de les quals havia vist alguna, i en vaig tenir una de mida superior sobre el simpàtic Blush, la mascota voladora rosa, enganxada a la carpeta. 

Potser les donaven amb les ampolles, no ho sé, però com dic, no en bevíem, a casa, que jo recordi. Si algú de vosaltres té informació més fefaent al respecte, us convido a corregir-me.

Una altra cosa que malauradament era més pròpia de l'època daurada de la televisió catalana i en català, que ja fa temps que va passar, són aquestes cintes VHS amb capítols de la sèrie. 

No sé si es van arribar a llançar tots, pel metratge sembla que hi havia 2 episodis per cinta, però com tantes altres coses que he mostrat, si no fos perquè algú les ven en pàgines de compravenda de segona mà no sabria ni que existeixen, i és que em podeu creure quan dic que no es troba gaire informació dels Bobobobs, més enllà de les quatre ratlles més o menys repetides als pocs llocs on se'n parla.

Evidentment, no podien faltar els ninots de plàstic, goma, PVC o "de Mona", com els vulgueu anomenar, que es van fer sobre aquests entranyables personatges. No en vaig tenir cap, però, i m'estranya. 

D'altra banda, suposo que tots aquests productes van sortir en el moment àlgid de l'emissió de la sèrie, 1988-1989, i jo en aquella època tenia 6 o 7 anys, així que és normal que en tingui pocs records i encara gràcies que en tinc l'àlbum.

Tot i així, i especialment ara, després d'escriure aquesta entrada, m'han agafat moltes ganes de tornar a veure la sèrie i ser testimoni de les aventures del capità Bob Wouter, el seu fill Petit Wouter (curiós que se'l conegués pel cognom), l'ancià astrònom Cornelius (una mena de Panoràmix-Merlí), la seva mascota Blush i el seu aprenent Pievus, l'entranyable tieta d'aquest, la tia Agatha, el maldestre Wilbur, fill gran del capità, la seva altiva germana (i, per tant, també filla del capità) Petronella, el marit d'aquesta, l'arquitecte A.D., el malhumorat cuiner Fritz, els bessons Odd i Sodd, el desmemoriat Doc Os i la seva sol·lícita infermera Mimi. No oblidem, tampoc, els tripulants genèrics.

En teniu records, vosaltres, dels Bobobobs? Intenteu que els vostres fills i les vostres filles vegin aquests dibuixos animats que formen part del record de la nostra generació? Parleu-me'n als comentaris!




4 comentaris:

  1. I tant que en tinc records! Segons dius, tinc 4 anys més que tu, així que compartim referents d'aquelles èpoques. Si em parlessis d'altres canals televisius és probable que només em sonessin de nom, però si em parles de dibuixos animats de TV3, tinc un màster! Bé, el màster el tens tu, amb tota la info que ens dones! Molta d'ella no la coneixia. Sí que em rondava pel cap que era de producció catalana, d'una manera o alta, però no en tenia certesa. Bé els Bobobops, bé. No al nivell d'altres sèries que van marcar la nostra infància, però sempre en el record segur.

    ResponElimina
    Respostes
    1. I ara! De màster, cap! La majoria d'entrades que escric aquí i als meus altres blogs són de coses que aprenc mentre en busco informació per parlar-ne, i com a màxim en tinc algun coneixement bàsic previ.

      Gràcies per comentar!

      Elimina
  2. L'època daurada del club super 3, estaven força bé els dibuixos.

    ResponElimina
  3. La cançó prou que ens deixa clar que van cap a la Terra, però el motiu "salvar els humans dels dinosaures", si algun moment ho havia sabut, no ho tenia ni ho tinc pas present, bé ara sí. Ara llegint-ho has il·luminat aquesta foscor que tenia.

    Intentant fer memòria, cercar vídeos al Youtube algun cop sí, però a la Wikipedia, com acabo de fer diria que no, i allà és diu.

    El que si que no tinc ni gens calr és si mai arribaven a la Terra.... hehehehe.

    Salut!!!!!

    ResponElimina

Potser també t'interessa...

Related Posts with Thumbnails